En svensk tråd

Neob

n00b
Joined
Aug 11, 2012
Posts
3
Tänkte jag skulle skriva en liten kråka här. Det är väl förmodligen bara jag och någon till kotte nere i Skåne som sysslar med Neogeo, tyvärr handlar allt här nere om fotboll och öl!.

Äger: Neogeo AES+universal bios och ett Ngpc med flashcart.
 

Sjobbe

n00b
Joined
Jul 23, 2012
Posts
14
Hejsan!

Bor uppe i Umeå och har en dedikerad electrocoin och en JK med neogeo moderbord. Just nu bara runt 15 kassetter men jag planerar att skaffa fler. Vet också en till person i Umeå som har en JK med 2st neogeospel, men hittils tror jag att jag är den enda samlaren i stan.
 

CrazyDane

n00b
Joined
May 7, 2013
Posts
2
Bor i Jönköping och har en ödmjuk samling bestående av boxad AES, 2 arkadstickor och 10 spel. Blir ju tufft att utöka när man köpt de billiga fighting-liren =)
 

s.m.f

n00b
Joined
Mar 12, 2006
Posts
33
Uppdaterar mig i denna tråd också
2st Aes, en lös us, en boxad (mint) jp, 3 old school controller, 1 kidney, 2 minneskort och en växande samling. just nu ca 55spel.

"Hänger" ni neogeo-svenskar på någon svensk sida/forum? Kan vara smidigt för affärer men även diskussioner.
 

Royale68

n00b
Joined
Apr 2, 2013
Posts
10
Hej!
Kul med fler svenskar på forumet!
Har en NTSC Neo Geo med en super mvs converter 2. Äger dessa spel,
Aes:
Mark of the wolves JAP
Metal Slug 3 JAP
Samurai Shodown 2 JAP
King of Fighters 98 JAP
Last Blade JAP

MVS

MOTW
Art of fighting 2
Shock troopers
Shock troopers 2nd squad

Är på jakt efter dessa AESer;
Windjammers
Metal Slug 4
Last blade 2
 

s.m.f

n00b
Joined
Mar 12, 2006
Posts
33
Välkommen Royale68.
Som du säger kul med fler svenskar.
Håller du till på något svenskt spelforum, under vilket nick?
 

s.m.f

n00b
Joined
Mar 12, 2006
Posts
33
Hur går det för alla fellow swedes.

Hittat några guldkorn?
Jag har nu jagat på rätt hårt efter Blazing star och Metal slug 1, men helt lottlös än så länge. Får nog invänta försäljning från någon samlarräv på forumet här.

Förresten så har vi två svenska trådar. Kanske lite onödigt, läge att slå ihop dessa två?
 

micke_nes

n00b
Joined
Nov 17, 2013
Posts
2
Jag får väl ta och skriva en lite kråka här. Bor i mörkaste småland, men kommer att dyka upp på Retrospelmässan. Någon mer som kanske ska dit?

Har en NGCD med ca 10 spel samt en AES med 17 titlar.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Jag får väl ta och skriva en lite kråka här. Bor i mörkaste småland, men kommer att dyka upp på Retrospelmässan. Någon mer som kanske ska dit?

Har en NGCD med ca 10 spel samt en AES med 17 titlar.

Hej! Ingen dålig samling! Själv har jag 9 men de köpte jag för drygt tio år sen.. letar några nya nu men det går trögt. Ingen vill sälja, verkar som att alla sitter på spelen i hopp om att värdet stiger för varje dag :)
 

Royale68

n00b
Joined
Apr 2, 2013
Posts
10
Har fått tag i lite nytt,

Aes:
Metal Slug 4 Jap
Last Blade 2 Jap
Matrimelee jap
twinkle star sprites convert :(

MVS
Blazing star
Pulstar
Neo turf master
Metal Slug
Windjammers
Magical drop 3

Jagar vidare efter waku waku på aes och metal slug X och 5 på AES :D

Hur var retro mässan, ni som var där? Något neo geo skoj?
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Roligt att den här tråden fortfarande existerar. :)

Har börjat så smått igen med några AES-titlar
League Bowling (jap)
Super Baseball 2020 (jap)
Magician Lord (Euro eller US?) vilket var nytt, speciell känsla att riva upp neo-tejpen och vara den första som lirar spelet. :mr_t:
 
Last edited:

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Ja verkligen, tråden fyllde 10 år i februari :)
Kul! Hur är Magician Lord? Det är ju ett spel som man fortfarande kan hitta för överkomligt pris. Har kikat på denna på tradera:
http://www.tradera.com/item/301702/95682994/magician-lord-neo-geo-aes-nytt-
men har inte orkat fråga om kluddret "74" är på plasten eller kartongen.. :)

Ja vilken jäkla bummer att jag missade 10års jubileet!:D

Ja vad ska man säga om Magician Lord, inte det bästa spelet men långt ifrån det sämsta. Jag spelade faktiskt knappt det när det kom, då var jag bara intresserad av Samurai Shodown och Art of Fighting m.m. Jag ska iaf köra igenom det, pressar 3e banan just nu.:P Det har en hel del irriterande flygande fiender samt ett oförklarligt krabbliknande monster som kommer ner från himlen och dödar en ibland!? Man tycks inte kunna försvara sig mot den, jag undrar om den dyker upp om man spelar för långsamt eller något sådant? Rätt irriterande iaf.
M L får väl en 2,5 av 5 i betyg tror jag.:p

Någon som föresten vet vad man kan göra åt att AES:en blinkar ibland? Med blinkar menar jag att det verkar som den typ tappar strömmen någon halvsekund mitt under spel, spelet kommer tillbaka men den "blinkar" som sagt? Jag har två nätadaptrar, tyvärr är ingen av dom original om det nu är dom det kan vara fel på? Kanske försöka få tag på en originaladapter?
 
Last edited:

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Jag såg precis en recension av spelet från Classic Game Room och "krabban" kommer ner och dödar dig när du segar och tar för lång tid på dig i en scen som du misstänkte.. du hindrar dom andra i kön bakom dig från att stoppa i mynt i arkadmaskinen helt enkelt ;) annars har jag inte tålamodet med spel som skickar tillbaka dig till början av banan när du dött som det verkar vara i ML? :) Kanske köper det ändå, jag gillar grafiken och det finns ju inte allt för många plattformsspel på konsolen.

Jag har kört med alla möjliga nätadaptrar, från original till ersättningsadaptrar och har inte märkt någon skillnad. nu kör jag med denna till min Pro-pow-E som funkar utmärkt:
http://www.ebay.com/itm/Alimentatio..._Vidéo_Autres_Accessoires&hash=item2311431b0c
vilken revision på konsolen har du? tänkte så att du har rätt volt och ampere på adaptern? Annars skulle jag fråga nån i Tech supporten här på forumet...
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Ah ja jag förstod nästan att ML var ett riktigt "klassiskt" arkadspel med mördarkrabba som vill åt ens mynt!:P

Tack för info, jag är verkligen ingen tech-guy när det gäller sånt här. Vill bara att TV-spel ska funka.
Blir lite fundersam. Jag tog denna bild på min undersida av Neon:
NeoGeoN.jpg
Pro Pow står det ju bara, betyder det att jag har en japansk maskin?
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Ah ja jag förstod nästan att ML var ett riktigt "klassiskt" arkadspel med mördarkrabba som vill åt ens mynt!:P

Tack för info, jag är verkligen ingen tech-guy när det gäller sånt här. Vill bara att TV-spel ska funka.
Blir lite fundersam. Jag tog denna bild på min undersida av Neon:
View attachment 16399
Pro Pow står det ju bara, betyder det att jag har en japansk maskin?

Det händer att moderkortet eller BIOS-chippet i maskinen bytits ut (om skalet är dåligt) så undersidan ska man inte bara titta på. Det enda sättet att ta reda på vilken region är att se vilket BIOS-chip konsolen har. Står det PO på chippet är det japanskt chip, står det EPO är det en europeisk/amerikansk konsol (om du inte vill öppna konsolen ska du kunna se chippet genom "dörrarna" där du stoppar i spelet och kikar snett neråt höger) Ett lättare sett är att se vilken text spelet har, är det japansk text när du spelar? Då är det en japansk maskin. Har spelen engelsk text-då är det ett amerikanskt chip.
Det står ju i tabellen jag skickade att Pro-Pow är japansk men jag har två konsoler (oöppnade och därför har inte moderkortet eller chip bytits ut) som bevisar motsatsen: En Pro-Pow med amerikanskt chip och en Pro-Pow-E med japanskt chip. Har också märkt att mina engelska konsoler är lite tyngre eftersom de har en metallplatta i locket som ska skydda mot elektrisk strålning som man var rädd för på den här tiden :) vet inte om man kan generellt säga så men det är ett mönster jag märkt i alla fall.

Jag har inte heller så bra koll annars på tekniken men för ett halvår sen dammade jag av mina gamla konsoler, precis som du verkar det som, och grottade ner mig i just den här biten :)
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Ok då förstår jag. Det var därför jag var lite fundersam, mina spel har alltid visat engelsk text och så mycket vet jag att då är det en euro/amerikansk AES. Jag kan verkligen inte se någonting när jag kikar ner i maskinen, såg nån bild här nånstans också var man ska titta men jag ser som sagt inget som har med PO eller EPO att göra.
Jag undrar ändå vad jag ska ha av det som nämns i tabellen? Vad menas med kolumnen "Type" Tabletop eller Wall?
Den adapter jag kör med nu säger mig inte mer än följande spec: 220v ~ 50/60Hz, Out: 9v Dc Max 11W och "Made in Norway" lol!:conf:
Är så långt ifrån elektriker man kan komma. Grymt att du grottade ner dig och återigen tack för all info.:)
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Ok då förstår jag. Det var därför jag var lite fundersam, mina spel har alltid visat engelsk text och så mycket vet jag att då är det en euro/amerikansk AES. Jag kan verkligen inte se någonting när jag kikar ner i maskinen, såg nån bild här nånstans också var man ska titta men jag ser som sagt inget som har med PO eller EPO att göra.
Jag undrar ändå vad jag ska ha av det som nämns i tabellen? Vad menas med kolumnen "Type" Tabletop eller Wall?
Den adapter jag kör med nu säger mig inte mer än följande spec: 220v ~ 50/60Hz, Out: 9v Dc Max 11W och "Made in Norway" lol!:conf:
Är så långt ifrån elektriker man kan komma. Grymt att du grottade ner dig och återigen tack för all info.:)

Tabletop har nätaggregatet "tjocka klumpen" på sladden (som dom flesta bärbara datorer har) medan Wall har nätaggregatet på stickproppen som du kör in i väggen.
Det du har är ett amerikanskt chip men jag är nästan säker på att nån har bytt moderkortet. Pro-Pow modellen ska bara klara 5 volt när din klarar 9v (senare modeller av Neo Geo).
Du borde kolla min tråd när jag hade exakt samma frågor som du:
http://www.neo-geo.com/forums/showthread.php?249042-Neo-Geo-PRO-POW-PAL-power-adapter-problem

Som du ser har jag också en Pro-Pow som bytts ut till en 9v och jag körde också med en "made in Norway" Mascot adapter haha. Sen kan det va bra att öppna den ändå, jag blev verkligen förvånad över hur mycket damm som hade samlats.. den funkade 10ggr bättre när jag dammade av insidan :)
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Ok Norrmännen och deras adaptrar alltså!!:D
Öppnade upp den och jag ser ju ut att ha samma som dig, NEOAES 3-3. View attachment 16403
Du kör den adapter på den maskinen som du länkade till ovan på E-bay alltså http://www.ebay.com/itm/Alimentatio..._Vidéo_Autres_Accessoires&hash=item2311431b0c

Jag hade också den där metallplattan du nämnde i locket btw.

Precis :) Du har en 3-3 och då är det den från eBay-länken du ska använda. Den här borde kunna funka också (http://swechtrading.se/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=35&products_id=1216) men jag skulle nog ändå köpa den från eBay för att vara säker. Även om felet inte beror på adaptern så är säkert den nya betydligt mindre.
Nu fick du ju med BIOS chippet också "NEO-EPO" ;)
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Grymt! Jag börjar med en sån ny adapter för att se om det avhjälper felet. Jag kommer nog slå till på en sån där från ebay, inga mer norska adaptrar för mig.:glee: Just det nu ser jag BIOS också ja.
Tack igen för hjälpen!:)
Du kanske har sagt det tidigare i tråden, men vilka spel har du till AES:en? Är det något särskilt du letar efter?
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Jag har 10 AES spel alla engelska:
Aero Fighters 2
Sengoku 2 & 3
Samurai Shodown 2 & 3
Kof 98
Last Blade 2
Pulstar
Metal Slug X & 3

De dyrare titlarna köpte jag för över 10 år sen när de fortfarande var överkomliga priser på dom. Sen har jag ett 161-in-1 som jag skaffade nyligen och det är det jag lirat mest på sistone, framför allt är det Prehistoric Isle 2 som är riktigt grymt ;) De spel som jag söker just nu är de som inte finns på multispelet som Windjammers och Shock troopers. Om jag hittar KoF 99 till skapligt pris är ju det också intressant :) Vad har du i din samling och vad söker du?
 
Top