En svensk tråd

peap

New Challenger
Joined
Jul 16, 2004
Posts
63
Vet inte exakt vad "RGB-bypassen" innebär men jag antar att man plockar RGB-signalerna på kortet någonstans. Jag har har chippat massor av xbox/ps2 + en massa arkadgrejor och annat så en sådan liten mod är inga problem om ni inte löser det själva. Fixar unibiosar till er också om det behövs.
 

ronald0

Crazed MVS Addict
Joined
Jan 5, 2007
Posts
142
Goddag!

Om nån skulle vara intresserad så har jag följande paket till salu:

Neo Geo AES basenhet (boxad)
New style joystick (boxad)

Metal Slug 3
Super sidekicks 2
KoF 94
KoF 95
King of Monsters
Samurai Showdown 2
League Bowling

5000 + frakt (får gärna avhämtas i Gävle eller Uppsala).
 

DaveGeorge

NEST Puppet
Joined
Sep 24, 2003
Posts
173
Heh jag är så kluven när det gäller neogeon... Kör MVS pga prislappen, men är sugen på AES tack vare designen på konsolen, samt tillgången av manual till AES-spelen..

Får nog ta och köpa mig en AES när ekonomin stabiliserats (typ 2054 eller så)...
 
A

Applet

Guest
Tjena
Tänkte bara meddela att det nu finns en till svensk på forumet ;)
Jag fick en maskin när jag hjälpte en snubbe med att rensa ur ett hus som skulle rivas :D

Skärmen är trasig men den ska jag byta och ev dra om lite sladdar osv...
Hittade även 6st spel i huset

Det är vad jag fått fram en MV1...
Något att ha? :)
 

Gyalog

n00b
Joined
Jul 31, 2007
Posts
2
Ännu en svensk har tillkommit! :buttrock:

Å andra sidan har jag samlat ett år, men kommit igång igen efter min sju månaders semester i Australien. Äger en japansk AES med fyra spel. Håller Garou: Mark of the Wolves som det bästa SNK gjort och spelar det dagligen. Sprar pengar för att köpa lite spel jag suktat efter ett tag (RBFFS, LB2). Tänkte ta tag i MVS-spelandet någon dag också, ska börja studera till hösten och spenderar helst inte tiotusentals kronor på alla MS-spel. Sen vill jag spela Shock Troopers också.
 
Joined
Aug 4, 2007
Posts
15
Hej!

Jag är sugen på att köpa en NEO GEO (AES), men inte så mkt pga samlarvärdet, utan mest för att jag gillar 2D-spel och vill köra spelen på originalhårdvara. Finanserna finns. Jag har dock jättedålig koll på hur det funkar med olika regioner etc, typ NTSC/PAL och allt det där. Kan man köpa en amerikansk eller japansk konsol och köra igång den och spela på denna hemma i Sverige helt utan vidare.. eller?

Är det ngn här som har några tips om vad man ska tänka på inför inköpet? Gärna lite tips på bra spel också! :)

Thanx!
 

DaveGeorge

NEST Puppet
Joined
Sep 24, 2003
Posts
173
Spelen är regionsfria så det behöver du inte oroa dig för.

Däremot skiljer sig spelen åt beroende på vilken region konsolen har.

PAL varianten är sämst då den bara går i 50hz

US varianten går i 60hz, ger engelsk text i spelen men är ofta censurerade (vitt blod, inga hoppande bröst osv).

Japan lådan anser jag vara bäst, ocensuerat, 60hz samt att de flesta nyare spel har möjlighet att ställa in språket så att de går att få med engelsk text med.

Om du väljer en NTSC konsol så måste du ha en strömadapter anpassad till 220v eller en s.k stepdown som konverterar 110v spänningen till 220v. Finns att köpa på Hobbex och liknande affärer för 150-300kr beroende på modell.

En RGB-sladd är också att rekommendera (ett måste om din tv inte klarar NTSC-signal)..
 
Joined
Aug 4, 2007
Posts
15
Hej!

Tack för all info! :)

Då siktar jag nog på Japan-boxen. Men jag riskerar alltså att stöta på spel som alltså bara går att köra på japanska?
 

DaveGeorge

NEST Puppet
Joined
Sep 24, 2003
Posts
173
Jo tyvärr är det så, men det är som sagt de gamla titlarna, före 96-97 nånting, kan ju dock finnas undantag. Men eftersom det är arkadspel vi snackar om är det ju sällan så att spelupplevelsen går förlorad om man inte hajar klyket. Skulle väl i så fall vara de där quiz-spelen som bara släpptes i japan, men å andra sidan klarar man sig bra utan att ha spelat dem ;)
 
Joined
Aug 4, 2007
Posts
15
Är det någon här som handlat från http://www.spelfyndet.se/? Är de tillförlitliga? Hittills det enda svenska företaget jag hittat online som säljer Neo-Geo-produkter.

Finns det andra svenska sajter som säljer Neo-Geo som ni kan rekommendera?
 

DaveGeorge

NEST Puppet
Joined
Sep 24, 2003
Posts
173
Spelfyndet borde inte få ha ordet "fynd" i sitt namn med tanke på sina överpriser. Har inte handlat av dem själv dock så jag kan inte säga nått om servicen.

Du tjänar nog mer på att köpa av privatpersoner på ebay, denna sidan eller liknande. I sverige blir det nog lite marigt att hitta dock... försök på Arkadtorget.net, möjligen att någon där har lite AES-prylar till salu....
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Hehe nästan ett år sen man var här senast å "min" tråd används fortfarande!:mr_t: Undrar om Sverige kan få en egen sektion någon gång, jag frågade eeh.. nån moderator om det för något år sen och han sa att om det var aktivitet eller nåt i den svenska tråden så skulle han undersöka det.

Ang spelfyndet kan jag inte rekomendera dem. Förutom överpriserna så kan jag ju nämna att jag klippte Art of Fighting och Fatal Fury av dem nyligen för 400kr/st på tradera, tyckte att det kunde de vara värda. De stod att båda skulle vara kompletta, Art of Fighting saknade dock manual. Jag fick välja mellan att skicka tillbaka det eller få 50kr rabatt på nästa köp därifrån. De hade ju så klart inte kollat när de skickade dem och Art of Fighting kartongen ser verkligen trisst ut, insidan är demolerad. OK jag hade kunnat fråga utförligare om skick men ändå. Köp hellre från seriösare ställen som verkligen bryr sig om Neo Geo spelen.

Överväger att skaffa Samurai Shodown 5 Special härnäst. Någon som lirar det?

Infinite_Love: Det går att väldigt lätt modda en Europeisk maskin till 60Hz också genom att bara knippsa av en liten tråd i maskinen. Sök i tech forumet här eller fråga där så hjälper de dig. Det är dödslätt alltså, jag gjorde det själv och jag har ändå tummen mitt i handen när det gäller sådant där.
 
Last edited:

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Jag har pm:at Bobak igen om ett svensk subforum. Får se vad han säger då! Det skulle ju :buttrock: a!
 
Joined
Aug 4, 2007
Posts
15
Hej igen, allihop!

Skulle behöva lite råd. Kommer köpa en AES-konsol inom kort, men jag är lite osäker på hur mycket jag borde betala för den, eftersom priserna varierar så kraftigt. Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en AES-konsol med en arcade stick, A/V- och strömkabel?
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Infinite_Love said:
Skulle behöva lite råd. Kommer köpa en AES-konsol inom kort, men jag är lite osäker på hur mycket jag borde betala för den, eftersom priserna varierar så kraftigt. Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en AES-konsol med en arcade stick, A/V- och strömkabel?

Hmm.. mellan 1500-3000kr med något spel till kanske, priset mycket beroende på skick. Jag skulle ge lite mer pengar för att få en maskin i bättre skick. Men jag har ju å andra sidan blivit samlarnörd. Minty kondition är liksom roligare i längden att ha än en sliten och sönderspelad maskin och eller spel. Men jag rekomenderar att du tar en Europeisk maskin och gör 60Hz moden iaf så slipper du språkproblemen med de japanska maskinerna.
Det bästa är väl om du har möjlighet att kolla på maskinen innan du köper och eventuellt kan pruta lite om du känner för det.
 

DaveGeorge

NEST Puppet
Joined
Sep 24, 2003
Posts
173
Personligen hade jag satsat på en Japansk, språket är ju ofta inga problem då de i de flesta nyare spel (1996 och frammåt) går att ställa om, och det finns inget tråkigare är censurerade spel. Inte för att jag är nån sex&våld fantast eller så, men att se gubbarna "svettas" när de blir skjutna i t ex Metal Slug eller Shock Troopers ser enligt mig fördjävligt ut ;)

Priset som Temjin säger varierar ju lite, och jag hade också betalat lite mer för en i finare skick. Finns inget tråkigare än att snåla på kvalieteten och ändå betala dyra pengar. När jag köpte min första PC-Engine Duo snålade jag och betalde 1200-1300 och den var i princip paj när jag fick den :p
 
Last edited:
Top