En svensk tråd

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Jo dom där tomma shockboxarna kan ju va nåt. Behöver ju iaf 1 till min 161 in 1!:P + nåt grymt omslag.
Märkliga "paket" han satt ihop btw, 2 spel i varje. Orkar inte sälja 1 och 1?
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
A fattar inte heller, ser ingen logik i hur han parat ihop dom heller. Ska bli intressant å se vad Blazing star "paketet" går för!
Typ nåt sånt här du tänker eller? http://i75.photobucket.com/albums/i283/Bright_Black/Projects/161_Multi_zpscbeaf694.jpg

Fick mitt last blade MVS i förra veckan förresten. Idioten skickade spelet inlindat i ett enkelt lager tidningspapper tvärs över Europa! Som tur är så klarade sig spelet utan märken. Kommer alltid be om att få spelen skickade i paket hädanefter eller åtminstone i bubbelplast...
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Ja precis nåt sånt där trevligt omslag vore fint!:)

Aha trisst med folk som inte kan packa ordentligt. Gillar du Last Blade 1 bättre än 2an? Vad jag förstår gör många det? Inte spelat dom tillräckligt för att kunna uttala mig. På 161:an finns bara 2an tror jag?

En rolig sak hände med LB2 på 161an föresten. När vi testade det på min kompis NEO med UNIBIOS inbyggt och min Magic Key konverter. Vi aktiverade blod och lite annat gojs med hans inbyggda UNIBIOS (eftersom man måste gå förbi Magic Keyns UNIBIOS för att kunna köra 161an) och spelet blev heeeelt flummigt! Valde man t.ex. en gubbe fick man nån helt annan när matchen började osv?!? Vi var tvugna att avaktivera alla grejer för att spelet skulle funka normalt!?
 
Last edited:

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
1:an ska finnas på 161:an, finns på mitt i alla fall! Jag vet inte, rätt jämnt skägg men tror jag föredrar 2:an faktiskt. Min favvogubbe Setsuna är bara med i tvåan. Däremot gillar jag att spelarna kan tappa svärden i 1:an, som i Samurai shodown serien!
Å fan, fett störigt haha! Jag har ju inte det problemet eftersom jag har AES versionen av 161. Det är otroligt skönt att kunna stoppa i fler mynt för att klara spelen, samtidigt förloras ju charmen när man blir slappare å inte anstränger sig. Som när man var liten å fuskade med koder :D
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Coolt, måste nog ta tag i och lira 1an.

Ja det där med credits är ju skönt. Å andra sidan har jag iaf ett minneskort och det verkar funka på alla spel. Man kan ju spara bana på även de rena MVS-spelen typ Nightmare vilket är rätt coolt.
Det enda som egentligen stör en med Neon och minneskorten är ju att man inte kan spara sina highscore, vilket är helt sjukt men iofs kanske förståeligt med tanke på hur dyrt dataminne var förr i världen.:P
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Du får ett blixtsnabbt svar här :D
Man kan visst spara high scoren om man har unibios 3.1 eller nyare. Det funkar för mig och gör konsolen och spelen 100 ggr roligare att spela. När du döper minneskortet avslutar du med ett utropstecken "!". Ex: Temjin!

Men visst det borde varit standard, vitsen med arkadspel är ju att få höga score :D
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Aaah va knäckande då måste jag ju skaffa en moddad maskin!!! :D Hur mycket plats på ett vanligt kort tar 1 high score då?
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Ja om det inte går genom convertern? Det får plats rätt mycket high scores men det varierar från spel till spel hur mycket minne dom tar. Exempelvis tar Baseball Stars rätt mycket eftersom det sparar all data, homeruns, slag mm. Jag kör med ett NeoCardMasta som ska rymma alla spel på neot! Mitt kort är sparat med cirka 20 spel med massa scores. Fördelen med NeoCardMasta är ju att det inte drivs av batterier som riskerar att dö ut rätt snart...
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Mja saken är den att för att köra 161 an (som är mitt enda MVS spel för tillfället) så måste jag gå förbi dess UNIBIOS genom att hålla in knappen på framsidan på konvertern när jag startar maskinen. Annars startar inte spelet över huvud taget? :(
Just det jag läste om de där NeoCardMasta tror jag. Verkar jäkligt fint. Man vill ju ha allt original helst men man förstår att kortet kommer dö en dag. Ännu så länge håller mitt gamla även om det är fullt med spel-sparningar just nu.:)
Men grymt, tack för infon. Har länge funderat på att skaffa en moddad maskin iaf, detta gör ju att man vill ha en ännu mer.:)
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Just ja så var det ja! Det har du ju sagt tidigare angående knappen. Jag var också inne tidigare på att allt skulle va SNK och original, sen har jag gradvis upptäckt hur mycket roligare det blir om man skaffar de nya hemmasnickrade grejerna.
Om du känner nån med lödnings-skills eller vet var man kan få sin maskin moddad här i Sverige får du gärna berätta för mig :D Har en till maskin som jag funderar på att installera ett unibios på också nämligen. Har ingen lust att skicka iväg den utomlands igen efter allt strul som var sist.
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Mmm varför känner man verkligen ingen med lödnings-skills? Det känns nästan som ett utdöende skrå eller nåt? :scratch:

Är det nåt gammalt bios som ska pillas bort först också och sen löder man på sitt nya eller?
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Haha, ja borde ingå lite i teknik-kursen man läste på högstadiet i alla fall :)
Det finns två varianter, i den ena "knipsar" man bort tänderna på BIOS-chippet och löder på den nya uniBIOS:et ovanpå. Hittar ingen bild men det ser bedrövligt ut! Variant nr 2 är att man tar bort hela original chippet och löder på en sockel som man sätter i det nya chippet i. Fördelen men denna, förutom att det är snyggare, är att man kan byta ut chippet när nästa version släpps.
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Ehh vad är det där för märkig manick? Nån sorts hemmabygge? :) Vilka var dom anda spelen?
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
hehe, ja de är nog hemmabygge gissar jag på å alla fyra va av den här typ faktiskt. vet inte vad fördelen med "Tabletops" är egentligen om man inte ska kunna ha det som bord kanske? det är ju segt för Player 2 å titta på skärmen upp-och-ner.
missade de andra spelen tyvärr.. hade så bråttom hem för att spela Smash Bros ;)
 

Pingu

Hardened Shock Trooper
Joined
May 27, 2003
Posts
444
Om du vill ha en sockel eller så i din AES så finns jag i Stockholm och kan göra det billigt åt dig. Du kan då som CMS säger uppgradera din bios och när du skickar iväg den på uppdatering så kan du sticka in din orginalbios undertiden.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Smutt! Synd att jag att skickade min till england i somras för sockelinstallering, tror jag betalade 7-800kr bara i frakt t/r!

Kanske kan be dig om hjälp på min andra konsol nån gång i framtiden..
 

Pingu

Hardened Shock Trooper
Joined
May 27, 2003
Posts
444
Hade varit tuben, kostnad för en sockel (typ 10-20:- eller var det går på), en hundring + en pizza och en läsk eller så annars. Lite Big Tymer att skicka iväg den. :D
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Låter ju toppen! Det var ju det enda alternativet jag hade då, låter verkligen Big Tymer när man jämför dom båda haha ;)
 

stopXwhispering

New Challenger
Joined
Dec 16, 2014
Posts
59
Hej! Är ny här och ny till Neo Geo samlandet, men är också svensk ;D
Köpte en moddad Neo Geo AES med 30 spel ifrån Canada, så samlingen började på bra ^_^ Nu skall jag bara leta reda på lite fler spel som inte är fighting spel... ^^
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Välkommen! å grattis till kollektionen :) Tänker inte be dig lista alla trettio men vilka är du mest nöjd med? Några av de bättre spelen som inte är fighting spel hittar du ju tyvärr bara som MVS; Prehistoric Isle 2, Shock troopers å Strikers 1945. Å de bästa som även finns som AES som Metal Slug å Blazing Star är ju inga man försöker köpa idag tyvärr...
 

stopXwhispering

New Challenger
Joined
Dec 16, 2014
Posts
59
Tack tack ^_^ Jag är mest förtjust i plattform/action, shooters och pusselspel, så mina favoriter av de jag testat har varit Spin Master, NAM-1975, Sengoku, 8-man och Cyber Lip ^_^
Jag har som tur var skaffat mig en converter nu så jag även kan köpa MVS kassetter :D Tack för tipsen! Skall se om jag kan leta reda på dem :)
Är de för dyra eller? Vill verkligen ha alla Metal Slug spelen och även Blazing Star, det verkar jätteroligt!
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
BS AES går väl för ungefär 12-14tkr och metal slug 1 för 30tkr och uppåt.. :) Det finns ju betydligt fler kopior än original också så det är inte värt det även om du hade pengarna skulle jag säga. Som MVS är det ju enkelt att se om de är original eller inte så jag skulle hålla mig till det, de kostar ju bara en hundradel av priset dessutom haha. Såg att du funtade på en kabinett också, kul! :) det har jag alltid velat ha men har tyvärr ingen plats...
 

micke_nes

n00b
Joined
Nov 17, 2013
Posts
2
Halloj på er. Vet faktiskt inte när jag skrev här senast (om jag gjort det alls)? Har samlat på mig en del AES men även Några CD och Pocket.

Nu efter att jag skaffat samtliga Kof så känns det lite som att samlandet stannat upp. Letar efter några trevliga shmups och beat em up aom ex Last resort och Robo army. :)
 

Finito

n00b
Joined
Mar 10, 2016
Posts
12
Dags att återuppliva tråden då.

Är också relativt ny samlare, sedan Januari. Hittade ett fint paket med kartong till systemet, och även kartong till RF och RGB kabel. Mycket kul med lite kartong i hyllan! Fick även med ett Fatal Fury med kartong och manual, det tyckte jag inte var särskilt roligt. Har provat skillnaden mellan composite och scart, och vilken sjuk skillnad! Har tyvärr ingen CRT tv just nu, så jag spelar på en 40" Sony Bravia. Blir förvånad över hur bra det ser ut och flyter på utan delay osv.

Har köpt till några extra spel som Magician Lord, NAM 1975, Blue's Journey och några till. Tråkigt nog kostar ju spelen en del, vilket inte är till en fördel för någon som studerar :P.

Har beställt Multi carten 161-in-1 nu, och i slutet på månaden får det även bli en Magic Key. Tanken är väl att köpa fler spel senare, men denna cart är ju perfekt om man inte kan köpa på sig så mycket spel på en gång.
 
Top