En svensk tråd

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
..och Pulstar är förstås JP. Shock troopers blir väl en omvandlad variant men tanken är att jag ska köpa det begagnat så man inte tar sönder ett fullt fungerande spel i alla fall :)
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Grym samling!:) Jag har ju just börjat sätta mig in i det här igen och blev mäkta förvånad över den där multikasettens existens. Den är inget SNK ligger bakom antar jag eller?

Jag har AoF 1, Baseball Stars, Baseball 2020, Fatal Fury, Fatal Fury Special, League Bowling, Magican Lord som sagt, NAM 75, Kof 98 samt 2 st Samurai Shodown 2 (ett US och ett Jap). Sen har jag några Neo CD spel också men Neo CD är ju inte "the shit" om man säger så.
Jag söker av nostaligska anledningar först och främst dom spel jag hade när jag var mindre. Hade en AES typ 1994 utan att egentligen alls ha råd med den eller spelen (frågan är ju om man ens har det nu :P). Så på den tiden hade man ett spel i taget i bästa fall och gick och bytte till ett nytt med pengar emellan på TV-spelsbörsen.:mr_t: Dom spel jag minns att jag hade var Mutation Nation, Robo Army, Super Spy, Last Resort, Art of Fightning 1(check på den iaf), Cyber Lip och Burning Fight. Kanske att jag hade Ninja Combat också men där svajar minnet lite, alternativt stod man och pressade det på typ tv-spelsbörsen eller nåt.:D Dom spelen skulle jag iaf vilja ha igen, helst Euro-releaserna då i fina ex. Några av dom bör ju inte ruinera en totalt som många andra Neo-spel. Utöver det skulle jag gärna vilja ha nån Metal Slug del, KoF 96, Art of Fighting 2 och kanske Samurai Shodown 4.
Ja och en Shock Troopers skulle inte sitta fel det heller. :P
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Nä tror det va över tio år sen SNK Playmore hade nåt med Neo att göra, multikassetten är från Kina. De kostar ju inte mer än 80USD tror jag och spelen funkar väldigt bra, lite ljudproblem och hackande grafik på några ställen men det är väldigt sällan :) Det är ju inte äkta varan heller men för de spelen man får för pengarna är det ju värt det :) ..Jag köpte en AES konvertering för att slippa adapter som va dyrare i och för sig. Skaffade även uniBIOS för nån månad sen så nu slipper jag vara rädd för att mina continue ska ta slut haha.
Kul att du tänker spela spelen, många ser jag plastar in dom för att ställa på hyllan vilket känns så jäkla dumt. Det är väl Last Resort och Samsho IV som ligger rätt högt idag annars är det ju en rätt bra lista för plånboken :)
Jag hade inte ens 16-bitar när det var nytt, jag gick från 8-bitar till playstation men min kompis brorsa minns jag hade ett med Samurai Spirits II som vi aldrig fick spela haha. Men jag skaffade ett eget 1999 då det inte var lika hett att äga Neo men det är samma konsol jag har kvar idag och funkar klanderfritt ;)
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Köpte du bara UNIBIOS och installerade själv eller en moddad maskin? Jag funderar starkt på att skaffa en helmoddad maskin med unibios och alla roliga ljud- och video-utgångar.
Ställa på hyllan låter astråkigt, klart man ska spela spelen! Jag tror jag köpte min nuvarande 2003 eller något sånt, men först nu tack vare den här adapterhistoren jag fått reda på att den är ett ihopplock av minst två maskiner då!?! :O
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Ja, skalet är ju för första generationens Neo Geo som gick på 5 volt. Men det är ju inte säkert att det är en privatperson som bytt ut moderkortet, har hört att om man skickade sin konsol till SNK så lagade dom sällan felet utan bytte ut moderkortet istället till senaste modellen. Jag blev lite besviken när jag fick reda på att min inte var ursprunglig så därför tänkte jag att jag lika gärna kunde modda den :) Jag beställde senaste uniBIOS från deras hemsida sen skickade jag konsolen till Console Passion i England som installerade det. Enklare att köpa en färdigmoddad så det är väl mitt tips. Console Passion gjorde en asdålig RGB mod och skickade tillbaka konsolen i en trasig kartong, ett under att den klarade sig hel :annoyed: Amerikanerna kör ju rätt mycket med S-video och composite men vi i Sverige har ju redan RGB på våra tv-apparater så kör du med RGB SCART så är det bra bild ändå.
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Vad var det för fel på deras RGB-mod?
Jag funderar isf på att skaffa en till maskin som är moddad och låta min nuvarande vara som den är.

Fixade föresten två nya spel till samlingen ikväll faktiskt "Miracle Adventure" och "Karnovs Revenge" från den här annonsen:
http://www.blocket.se/stockholm/Samling_med_retrospel_54933693.htm?ca=1_3&w=3
Miracle Adventure var i riktigt bra skick faktiskt, en 9a av 10 kanske. Karnovs fodral delvis trasigt. Båda är kompletta med instruktionsbok. :)
 
Last edited:

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Grattis! Jag kanske borde ha mer koll på Blocket framöver.. blir av gammal vana att jag betar av Tradera ibland men har aldrig köpt nåt. Jag har kört Miracle Adventure på mitt multispel några gånger, håller med om att det är kul! Perfekt för lite casual gaming, inte så stressigt som vissa shooters kan va ;) Karnovs har jag aldrig spelat dock.. Ser att han även säljer Nord & Syd till 8-bitars som va mitt favoritspel som barn :)
Vet inte om de var slarviga med just min konsol, hur som helst så är vissa färger överexponerade på min LCD TV och även på min kompis TV som jag testade på. Hade egentligen bara tänkt att få chippet installerat men eftersom frakten va rätt dyr till England la jag till den extra modden i sista sekund.
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Ja Miracle Adventure är soft.:)
Nord och Syd har jag aldrig testat faktiskt. Samlar du på NES också? Jag har en ytterst blygsam NES samling, men en maskin 2 handkontroller och typ 20 spel ännu så länge. Inga rariteter.
Jag köpte faktiskt den där billigare svenska adaptern du tipsade om fick hem den idag, jag tro den är bra men den avhjälpte inte hela problemet. Jag tror det kanske har med det här att göra: http://www.neo-geo.com/forums/archive/index.php/t-160474.html
"The Neo has a very odd refresh rate of 59.18Hz. A small percentage of TV sets are picky about this and if it's not a perfect 60Hz, it will do odd things -- like no picture, rolling, or flickering. It doesn't have anything to do with the mods that are installed, it's the Neo's hardware and the TV not liking each other."
Min känsla är att det händer när skärmen ska "uppdatera" nästan allt som händer på bilden, nåt exploderar eller hela bilden byts mot någontng nytt? Ska försöka prova Neon på en gammal tjock-tv och se om det hjälper.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Jag har det problemet på en av mina maskiner faktiskt att bilden "rullar" när man använder shotgun i Metal Slug eller vid K.O i Samurai 2. Har bara testat konsolen på min LCD TV men förhoppningsvis är det inte fel på konsolen utan TV:n. De dåliga färgerna på den andra konsolen jag lirar på, med RGB modden som jag beskrev tidigare, upplevs bara när jag kör på LCD TV:n, har testat den på tjock-tv å där är bilden som den ska va... Samtidigt är det ju jävligt jobbigt att behöva köra tjock-TV för att bilden ska va okej ;)
Nääe, kan inte säga att jag samlar NES men har kvar konsolen och spelen jag hade när jag var barn. Har kanske 10 spel tror jag men alla saknar kartong och är i ganska dåligt skick. Inga rariteter heller förmodligen och vet inte om Nord & Syd är ett bra tips heller, det är säkert kul idag men mest pga nostalgi :) Blastar Master & Probotector är väl två spel jag skulle vilja komplettera min samling med. Jag föredrar 16-bitars faktiskt och funderar på att köpa mig en mega drive, verkar ju som att man kan få första generationen med handkontroller för under 500-lappen på tradera :)
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Jag ska testa min neo och tv med en sån där scart till HDMI-omvandlare för att se om det avhjälper problemet.

Vilken konverter kör du föreseten med till din AES eller kör du din multikassett 161-1 med nån CMVS eller dylikt?
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Hur har det gått med problemet? Har du fått spelen från Blocket förresten? :)
Jag köpte faktiskt AES versionen av multispelet men nu har jag också beställt en Super MVS converter II som ligger på posten redo att hämtas upp ;) tänker sluta köpa AES spel helt o hållet. MVS spelen är ju betydligt mer överkomliga och man slipper oroa sig för om spelen är fejk eller inte.. även om AES spelen är snyggare så är det ju inte värt det 4ggr pengarna (för mig i alla fall) haha. Köpte tre MVS spel från italien för 150Euro som jag borde få i nästa vecka :mr_t:
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Spelen från Blocket hämtade jag direkt. :) Inte hunnit testa med en scart - hdmi omvandlare än, lovar att meddela resultat asap! :mr_t:
Aha ok. Ja jag funderar å funderar på att köpa MVS 161:an härifrån kanske http://www.arcadomaniashop.com/. har du handlat där? Jag behöver som sagt en konverter, funderar på Magic Key konverter, som jag fattar senaste versionen inte har några scaling-problem med vissa spel?
Vilka MVS spel har du köpt?

Mitt 400:e foruminlägg!:buttrock::eek::buttrock::eek:
 
Last edited:

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Mitt 400:e foruminlägg!:buttrock::eek::buttrock::eek:

Grattis! Stort :D
Har inte handlat därifrån men det lär ju va bra, har för mig att jag sett att folk köpt från aliexpress: http://www.aliexpress.com/store/pro...MA-multi-game-Cartridge/707142_453807027.html men det är å andra sidan dyr frakt, bättre att köpa från tyskland!
Magic Key är nog ett bra alternativ, det har ju en inbyggd UniBios ockkså så då behöver du ju inte bry dig om det längre! Sen det där med scaling-problemet vet jag inte hur mycket man ska bry sig om, såg en video på youtube där dom visade det på Samsho 2 och det va ju knappt märkbart :)
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
just ja, jag köpte Metal Slug, Shock Troopers å Prehistoric Isle 2 som lösa kassetter!
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Jorå så att nu är man ju "B. Jenet's Firstmate"!! :D
fattade först inte va du menade så jag va tvungen att google å se om det va ett begrepp jag missat haha
a men det där kommer ju bli grymt! det är kul i början när man provspelar alla möjliga spel.. lite som när man först upptäckte emulator ;)
en arkadmaskin skulle ju va det bästa så klart men det får väl bli nån gäng när man har plats för det... å hiss i huset :D i så fall skulle det bli en röd MVS! har inte sett så många såna i sverige över huvud taget, en videobutik vid mig hade en på 90 talet minns jag och har för mig att det fanns på gröna lund. själv då?
 

Adooration

n00b
Joined
Jul 8, 2014
Posts
11
Et lite raskt spørsmål fra en nordmann som nettopp har skaffet seg en AES.
Er det noen gode, relativt billigere Brawlere folk anbefaler? Har Sengoku som jeg har et nostalgisk forhold til, men jeg elsker den type co-op spill med venner. Med billig tenker jeg helst rundt 500NOK (ca 550SEK). Vet at dette er en veldig lav pris, men jeg er mer etter kun spill, ikke cover o.l

Noe som bringer meg til et nytt spørsmål; Har noen et forslag på et sted jeg kan skaffe tomme NeoGeo AES-cover, eller noe som ligner?

Håper dette er forståelig for dere, vet at skriftspråket kan være litt vanskelig å forstå.

Takk for at det finnes et svenskt og et dansk delforum. Må nesten lage et norsk delforum selv om jeg da sikkert bare blir alene der :P
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
fattade först inte va du menade så jag va tvungen att google å se om det va ett begrepp jag missat haha
a men det där kommer ju bli grymt! det är kul i början när man provspelar alla möjliga spel.. lite som när man först upptäckte emulator ;)
en arkadmaskin skulle ju va det bästa så klart men det får väl bli nån gäng när man har plats för det... å hiss i huset :D i så fall skulle det bli en röd MVS! har inte sett så många såna i sverige över huvud taget, en videobutik vid mig hade en på 90 talet minns jag och har för mig att det fanns på gröna lund. själv då?
Exakt en sån röd skulle man ha, med 6 spel i. Dom är snygga, det var dom man såg i Sverige, om man såg några över huvud taget!? Men jag har nog som du, inte plats, men snyggt skulle det vara. :D Minns du tv-spelbutiken som låg i tunnelbanan vid Hötorget, där hade de bl.a. Mortal Kombat på arkad och även en MVS. Brukade alltid gå förbi där när jag var i stan å spendera några surt förvärvade slantar.
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Et lite raskt spørsmål fra en nordmann som nettopp har skaffet seg en AES.
Er det noen gode, relativt billigere Brawlere folk anbefaler? Har Sengoku som jeg har et nostalgisk forhold til, men jeg elsker den type co-op spill med venner. Med billig tenker jeg helst rundt 500NOK (ca 550SEK). Vet at dette er en veldig lav pris, men jeg er mer etter kun spill, ikke cover o.l

Noe som bringer meg til et nytt spørsmål; Har noen et forslag på et sted jeg kan skaffe tomme NeoGeo AES-cover, eller noe som ligner?

Håper dette er forståelig for dere, vet at skriftspråket kan være litt vanskelig å forstå.

Takk for at det finnes et svenskt og et dansk delforum. Må nesten lage et norsk delforum selv om jeg da sikkert bare blir alene der :P


Du är ute efter spel som liknar Sengoku spelmässigt alltså? Det finns ju tyvärr inte så jättemånga sådana till Neon men några stycken. Det jag kan tänka mig som du skulle kunna hitta relativt billigt är "Ninja Combat" https://www.youtube.com/watch?v=ShfdduWAyJg eller kanske "Burning Fight" https://www.youtube.com/watch?v=hMkCsFf7nnI . Sen finns "Mutation Nation" https://www.youtube.com/watch?v=k9AiJj_TBVM finns ju också men det verkar ha gått upp i pris av någon anledning.

Men om du inte vill spendera så mycket pengar bör du ju försöka gå MVS-vägen istället för AES.

Tomma AES-kartonger kan man ju kolla på ebay efter kanske? Vet inte om kanske Neostore har? Du kan även starta nån tråd i den engelska delen och fråga där? Eller kolla på Neo Geo for life på facebook, de har en väldigt aktiv sida där https://www.facebook.com/groups/neogeoforlife/
 
Last edited:

Adooration

n00b
Joined
Jul 8, 2014
Posts
11
Du är ute efter spel som liknar Sengoku spelmässigt alltså? Det finns ju tyvärr inte så jättemånga sådana till Neon men några stycken. Det jag kan tänka mig som du skulle kunna hitta relativt billigt är "Ninja Combat" https://www.youtube.com/watch?v=ShfdduWAyJg eller kanske "Burning Fight" https://www.youtube.com/watch?v=hMkCsFf7nnI . Sen finns "Mutation Nation" https://www.youtube.com/watch?v=k9AiJj_TBVM finns ju också men det verkar ha gått upp i pris av någon anledning.

Men om du inte vill spendera så mycket pengar bör du ju försöka gå MVS-vägen istället för AES.

Tomma AES-kartonger kan man ju kolla på ebay efter kanske? Vet inte om kanske Neostore har? Du kan även starta nån tråd i den engelska delen och fråga där? Eller kolla på Neo Geo for life på facebook, de har en väldigt aktiv sida där https://www.facebook.com/groups/neogeoforlife/

Ah, takker så mye! Liker den Sengoku-aktige stilen når det er co-op med venner. Takker for hjelp, Ninja Combat er allerede i bestilling, mens Mutation Nation utgår fordi prisene er såpass sinnsyke på spillet nå. Har vurdert en MVS-til-AES-converter, men finner ikke det noe særlig steder. Er litt for ny på dette her.

Skal absolutt sjekke facebook-gruppa og eBay etter cover. Igjen, takk for hjelp!
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Inga problem! :vik:
Vad fick du betala för Ninja Combat?
Vad är det du behöver tomma covers till? Sitter du på en massa spel utan cover? :)
 
Last edited:

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Jag har sett tomma fodral på Tradera.com emellanåt. Oftast är det de äldre "mjuka" fodralen och är förmodligen lite trasiga på insidan.. De är ju rätt dyra att köpa lösa också.. billigast är nog att köpa ett skitspel för 200kr, sälja kassetten och behålla fodralet. Om du nu är begränsad till 500kr tror jag precis som Temjin att du ska satsa på MVS istället :)
 

Adooration

n00b
Joined
Jul 8, 2014
Posts
11
Inga problem! :vik:
Vad fick du betala för Ninja Combat?
Vad är det du behöver tomma covers till? Sitter du på en massa spel utan cover? :)

Betalte €30 for Ninja Combat. Jeg trenger cover ettersom jeg har tre spill som bare er kassetter som var en gave fra kona.

Jag har sett tomma fodral på Tradera.com emellanåt. Oftast är det de äldre "mjuka" fodralen och är förmodligen lite trasiga på insidan.. De är ju rätt dyra att köpa lösa också.. billigast är nog att köpa ett skitspel för 200kr, sälja kassetten och behålla fodralet. Om du nu är begränsad till 500kr tror jag precis som Temjin att du ska satsa på MVS istället :)

Skal se på siden og også vurdere det med billige spill. Tusen takk for svar! Planen er å skaffe meg en MVS converter så jeg kan skaffe spill litt billigere, men også samle på AES ettersom dette har vært en drøm siden jeg var 12 år og spilte Sengoku for første gang. Det med 500,- som budsjett var rett og slett for akkurat nå. Planen er å skaffe komplette spill over tid, men jeg hadde et håp om å kanskje finne en brawler litt billig for å kunne spille med venner, ikke nødvendigvis bare for å føle på hvor godt det er å ha komplette spill. Når det er sagt betalte jeg ca 1000,- for Robo Army i går, så det med begrensning er ganske vagt. Er mer for at kona ikke skal ta livet av meg for å bruke mye penger på spill :P
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
@Adooration
Lyxigt med en käraste som ger en spel :D Vilka spel fick du då? Nöjd med Ninja Combat?

@Temjin
Hur går det med multikassetten? Många har klagat på att skalet är något för stort så att man måste fila ner det i kanterna.. Annars har jag sett tomma MVS fodral på eBay lite titt som tätt om du vill byta ut det.
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Ja jag såg också någon som menade att man kunde fila ner den. Tyvärr inte kunnat testa ännu, beställt en Magic Key men det tar väl sin lilla tid att frakta hit den. Blev ändå ett hyfsat pris för den tycker jag, med tanke på vad den ska kunna göra, 1800kr. Till multikassetten funkar väl inte UNIBIOS-grejen men iaf väl värt om man kan spela spelen.
Det man skulle vilja ha sedan är väl nån snygg box till med omslag. :P

Scart till HDMI omvandlare löste alla min blink-problem föresten! Bilden är gryyymt snygg nu! :buttrock:
 
Last edited:
Top