En svensk tråd

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Tror det ska funka med uniBIOS grejen faktiskt.. det funkar ju för mig med multikassett och uniBIOS i konsolen i alla fall. Har man både uniBIOS i konsolen och i konverteraren så trycker man in en knapp på den för att avaktivera chippet (tror jag) :)
Åfan, vad är det för HDMI omvandlare du har köpt? Jag kör ju på en LCD TV med Scart, är det värt att skaffa en sådan för bättre bild även om man inte har blink-problemet tycker du?
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Ok, ja funkar det med UNIBIOS vore det ju kanon. Vill ha hem den där jäkla Magic Key'n nu!:)

Det är den här http://www.kjell.com/sortiment/ljud...lomvandlare/scart-till-hdmi-omvandlare-p69106
För mig blev det otroligt stabil och fin bild iaf. Blinket är verkligen helt borta!
Även om gul-plupp-in funkade för mig (med reservation för blink då) så ser bilden mycket bättre ut nu, färgerna och allt annat klarare. Bilden ligger dessutom rätt på själva skärmen, den var en aning sne och utanför bild förut.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Tack, hade nog hoppats på att den skulle va lite billigare ändå. Har ju en hoppande bild på en annan konsol så blir det att jag använder den så kommer jag nog köpa en sån omvandlare! :)
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Jag har helt missat det här med omvandlare, alla verkar ju köra med det :) för 300kr är det kanske värt att testa ändå. varför köpte du en sån? hade du problem med bilden eller va det bara för att den skulle bli bättre?
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Tänkte bara meddela att min Magic Key kom igår och den funkar skitbra med 161 - 1 MVS:en! :D Man får hoppa över BIOS-grejen med att hålla in knappen på konvertern men gör man det har alla spel jag testat funkat jättebra! Supernöjd just nu, stabil bild och en jäkla massa spel att latja med!:buttrock:

En annan sak, en kompis till mig har fått hem ett Magican Lord AES som saknar ljud? Varken på hans eller min maskin blir det något ljud ur någon utgång. Har ni varit med om något sådant? Bilden funkar dock klockrent!?!
 
Last edited:

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Kul! :D Har fortfarande bara spelet en bråkdel så man har ju en del skoj att beta av ;) Vilka lir kör du nu då?

Har ni prövat att rengöra kassetten med "tops"? Tror att ljudproblem främst beror på att det är skit på kontakterna.. Hade problem med ljudet på mina spel tidigare sen rengjorde jag alla å nu funkar de direkt på första försöket.
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Vi hade rengjort men tydligen inte tillräckligt bra. Körde några tops med isopropanol och nu funkar det!:D Trodde inte ljudet kunde försvinna helt av lite skit men tydligen är det så.

Kör alla möjliga spel på 161:an för tillfället. Körde just en 18 hålsrunda Turf Masters med en kompis. Måste ju va världens bästa golfspel!:multi_co:
 

Royale68

n00b
Joined
Apr 2, 2013
Posts
10
Jag har helt missat det här med omvandlare, alla verkar ju köra med det :) för 300kr är det kanske värt att testa ändå. varför köpte du en sån? hade du problem med bilden eller va det bara för att den skulle bli bättre?

Inga problem med bilden men retro blir ganska sugigt på hdtvs.
Nånstans inbillar jag mig att bilden är bättre uppskalad till 1080p men purister skulle nog kräkas ;) PS2an och Dreamcasten blir det dock en rejäl skillnad i skärpa på.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Körde just en 18 hålsrunda Turf Masters med en kompis. Måste ju va världens bästa golfspel!:multi_co:

Aaa NTM är riktigt trevligt. Skönt med ett avbrott från alla stressiga shooters ;)

Inga problem med bilden men retro blir ganska sugigt på hdtvs.
Nånstans inbillar jag mig att bilden är bättre uppskalad till 1080p men purister skulle nog kräkas ;) PS2an och Dreamcasten blir det dock en rejäl skillnad i skärpa på.

Precis, jag vet att LCD inte är det bästa men visste inte att man kunde förbättra bilden med en omvandlare.. jag "finlirar" på en tjock-tv ibland när jag vet att jag har tid att spela mycket haha.
 

Royale68

n00b
Joined
Apr 2, 2013
Posts
10
Aaa NTM är riktigt trevligt. Skönt med ett avbrott från alla stressiga shooters ;)



Precis, jag vet att LCD inte är det bästa men visste inte att man kunde förbättra bilden med en omvandlare.. jag "finlirar" på en tjock-tv ibland när jag vet att jag har tid att spela mycket haha.

Hehe, fan skulle aldrig slängt åbäket :P
Är nog en slim chans att den skulle bli accepterad om man kom dragande på en nu..
Får skaffa källare :)
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
äh har du källare skaffar du väl en arkadkabinett :mr_t: ..ordet låter ju till och med classy.

såg att du letade efter LB2 MVS, söker lite själv efter det men det finns ju inte ens på eBay. Har du letat länge?
 

Royale68

n00b
Joined
Apr 2, 2013
Posts
10
Tror att den är ovanlig, fast priserna på priceguiden säger motsatsen. Jag gav upp och köpte den på AES :P
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Grattis :) Gav du mycket för det? JP eller US? ..har inte brådska med det så jag får se när en MVS kopia dyker upp.
 

Royale68

n00b
Joined
Apr 2, 2013
Posts
10
Klippte till på en för 1700:- i bra skick, tror det var ett ok pris, japansk version. Amerikansk lär ju gå för galna(re) priser :)
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Det låter väl som ett bra pris! Hade blivit förvånad om du först letade efter MVS versionen men gav upp i sökandet å köpte ett US AES :D
Har köpt mig ett LB 1 som MVS för övrigt! Borde få det i nästa vecka :vik:
 

Royale68

n00b
Joined
Apr 2, 2013
Posts
10
Grattis! Ett fantastiskt spel :) Håller nog bara Motw högre som fighter på neo, men det är nog jämnt skägg..
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Håller med, riktigt stämningsullt :) kör sällan fighters faktiskt och har knappt lirat Motw (tyvärr är det ju den största genren för neon). lirade KoF 98 å Samurai 2 rätt mycket ett tag men just Last Blade 2 är det jag fortsatt lira då och då..
 

Royale68

n00b
Joined
Apr 2, 2013
Posts
10
Jag har typ bara fighters och shooters på neo geo + metal slugs och windjammers.
Tror jag börjar närma mig nåt sorts slut på dom spelen jag vill åt.
Saknar prehistoric isle, Art of fighting 3 och säkert någon mer shooter jag inte vet om än :)
Vad spelar du mest?
 

Gorka

Borca,
20 Year Member
Joined
Oct 29, 2001
Posts
508
Temjin old käpp!!! Hänger du här fortfarande? Är multikassetten där något att ha?
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Jag har typ bara fighters och shooters på neo geo + metal slugs och windjammers.
Tror jag börjar närma mig nåt sorts slut på dom spelen jag vill åt.
Saknar prehistoric isle, Art of fighting 3 och säkert någon mer shooter jag inte vet om än :)
Vad spelar du mest?

Just nu testar jag lite nya spel på multikassetten som jag kör ett tag men de spel jag återkommer till är de första i MS-serien, Shock troopers, Blazing star, Strikers och LB som sagt. Inga unika spel direkt :) Windjammers är ju riktigt grymt på två spelare :D
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Temjin old käpp!!! Hänger du här fortfarande? Är multikassetten där något att ha?

Började hänga igen!:mr_t: Absolut är multikassetten skoj. Dom kunde ju iofs tagit bort en massa hackade skitversioner av spel, finns hur mycket skräp som helst som de av någon anledning lagt på kassetten istället för t.ex. Windjammers? Och inte ens ett original av SVC Chaos, bara två hackade versioner, i den ena av dom kan jag inte välja någon annan gubbe än Kyo? Kul hack eeeh...? Någon mer som märkt det?

Men dom icke-hackade originalspel som ligger på kassetten är ju guld. För den pengen man gav för kassetten är det ju lätt värt trots hackade skitspel.

De jag spelar mest är
Metal Slug-spelen
KoF-spelen
Turf Masters
MOTW
Nightmare in the Dark
:buttrock:
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Haha låter helt meningslöst :) Har inte spelat nån hack-version över huvud taget faktiskt. Har prövat några av misstag i hopp om att det ska va ett helt annat spel, som t.ex MS6 som är en hack av MS3.

Ett tips är att det ligger ute massa MVS spel i shockbox på tradera.
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Haha låter helt meningslöst :) Har inte spelat nån hack-version över huvud taget faktiskt. Har prövat några av misstag i hopp om att det ska va ett helt annat spel, som t.ex MS6 som är en hack av MS3.

Ett tips är att det ligger ute massa MVS spel i shockbox på tradera.

Ja vissa har sjukt irriterande namn så man tror dom är något annat. Vissa är bara språkförändringar tror jag, t.ex. "Nightmare SP" är bara Nightmare fast med spansk text?

Oj jäklar va många, för att vara tradera? Är det du som säljer eller? :D
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
224
Ja man kan tro det :) nääe, dom spelen har jag inte.. inte heller så populärt här att länka till sina egna auktioner utanför sajten direkt :D
såg nu att han även lagt upp lösa shockboxes, kanske vore nåt för norska killen om han är kvar här?

mm.. det är som sagt mycket skräp på kassetten, tror det är snarare 80-90 som är originalspel eller nåt sånt?
 
Top