En svensk tråd

MNK

King's Dry Cleaner
Joined
Jul 30, 2004
Posts
387
Hade nog tänkt mig 1400, mkt fint skick på alltihop. Har även en Last Blade guidebook.

Alternatingbit är mitt nick på AT förresten.
 

Pingu

Hardened Shock Trooper
Joined
May 27, 2003
Posts
444
Ulp, slåss nog med de andra om att ta det på någon japandeal i så fall.
1400 är lite mer än jag har råd med just nu.
 

MNK

King's Dry Cleaner
Joined
Jul 30, 2004
Posts
387
Mitt Last Blade är konsollversionen, alltså AES, det är MVS spel som finns i Japandealarna :).
 
Joined
Nov 3, 2004
Posts
11
Ny här på forumet!

tja grabbar, vilken tur att jag råkade hitta denna ställe! ända sen jag var liten har jag varit fascinerad av fightingspel. när neo geo kom till den svenska marknaden så var det helt omöjligt för mig, som 13-14 åring, att införskaffa mig en neo geo makinvara då priset var inte precis billigt (tror den kostade 5-6 tusen). vad gjorde jag då? jo jag fixade dem flesta fighting spel från Neo geo till Super nintengo :confused: men som ni kan gissa blev inte det samma sak, jag menar grafiken var inte alls i samma klass som SNK och ja, jag fick helt enkelt nöja mig med det. Men nu har jag bestämg mig för att köpa en Neo Geo och börja samla spel som KOF 94 till 2003, samurai shadow, art of fighting, fatal fury, world heroes osv även andra spel som double dragon som jag flitigt brukade spela på spelbörsen mittemot åhlens i stockholm :p .

jag har letat som en galning i olika nätsidor här i sverige men hittar inget! vart köper ni era Neo Geo? vad är AES och MVS? jag vill ha den svarta lådan med dem stora konsolerna som hade en spake samt 4 stora knappar :drool_2: , vilken är den? och hur mycket brukar den ligga på nytt? jag skulle uppskatta att nån vänlig själ kunde uppdatera mig angående detta ämne samt tipsa mig var jag kan köpa en maskinvara (ny).

MVH

T
 

Zayon

NEST Puppet
Joined
Mar 31, 2002
Posts
165
Terry Bogard: Testa att leta på eBay eller på sale forumet här på neo-geo.com. Ibland dyker det även upp en AES på Tradera. Just det, MVS = Multi Video System och det är de kassetterna som används i kabinett. AES = Advanced Entertainment System och kassetterna till den konsolen var de som tillverkades för hemmabruk.

Nya AES-maskiner hittar man extremt sällan och skulle du göra det lär du få betala en bit över $1000. Förstår inte riktigt meningen med att köpa en ny dock. Du får en bättre begagnad för runt $200-$300 och då har du massor av pengar över till spel också, vilket lär behövas när det kommer till Neo Geo.
 
Joined
Nov 3, 2004
Posts
11
tack för svaret! jag trodde att dem AES som fanns till salu på neo store var nya? är dem begagnade eller?
några frågor som jag skulle vilja ha hjälp med här:
jag att det finns två versioner på AES, en engelsk och en japansk. funkar bägge två här i Sverige? sen såg jag att den japanska versionen är mykcet billigare än den engelska. var är det för skillnad mellan dessa två förutom språket då? vilken ska man satsa på?

zanyon: ny är alltid bättre. om du köper en maskinvara som är begagnad och den pajar, vad ska du göra då? en ny, även om kanske det inte finns nåt att göra om den skulle pajja, så är livslängden på själva varan som regel, mycket längre. och som sagt , jag är inte 13 år längre, nu har jag råd att köpa mig en neo geo samt alla KOF spel :buttrock: :buttrock: :loco:
 

Zayon

NEST Puppet
Joined
Mar 31, 2002
Posts
165
Det var många många år sedan SNK producerade nya AES-konsoler. Ibland dyker det upp en eller ett par på neostore, men de som säljs där nu är inte nya. Och det är ju trevligt att du är så rik att du kan gödsla med dina pengar. Tycker personligen det känns ganska onödigt att punga ut med $1500 för en konsol som man kan skaffa bättre begagnad för $300. För mellanskillnaden kan du ju köpa en komplett KOF-samling t.ex. Risken att den skulle gå sönder är inte speciellt stor. Jag har en med serienummer 5X.XXX vilket får betraktas som relativt lågt. Den gjordes antagligen i början på 90-talet och jag har ännu inte haft några som helst problem med den. Självklart kan den gå sönder, men den kan även nya enheter göra. Dessutom kostar som sagt en beggad enhet en femtedel av en ny enhet, om du ens kan hitta en ny that is. Det innebär att jag kan köpa 5st beggade enheter för samma pris som du köper en ny och tro mig, mina fem enheter kommer ha längre livslängd.

Jag försöker bara komma med råd, men om du är så bestämd med att köpa en ny enhet, var beredd på en stor utgift och antagligen också en lång väntan om du ska vänta på att hitta en till salu.

Angående olika regioner etc. Alla enheter kan spela alla spel. Japanska spel är oftast billigare och det finns även vissa japanska titlar som aldrig släpptes utanför Japan. Även dessa går dock utmärkt att spela på en amerikansk eller europeisk enhet. Språket beror på enheten, inte på spelet. Ett japanskt spel som har stöd för engelskt språk kommer visas på engelska om du inte har en japansk enhet då. Fördelen med japanska konsoler är att du slipper censur. Det går dock såklart att bli av med på de andra enheterna också med hjälp av en modifikation.
 
Last edited:
Joined
Nov 3, 2004
Posts
11
nej du förstår inte. jag sa inte att jag har råd att köpa en enhet plus alla 10 KOF! jag menade att nu har jag råd att köpa det under längre tid! jag är varken rik eller fattig, jag har ett vanlig jobb men om jag kan spara så kan jag väl börja köpa spel som ni andra! men som sagt jag skulle kunna spara 10.000kr och köpa en ny maskinvara, men du säger att köpa en ny maskinvara är svårt med tanke på att SNK inte har producerat många på flera år så kanske jag skulle nöja mig med en beggad.
angående dem olika versionerna, menar du att om jag skulle köpa en japansk enhet , skulle jag kunna spela den här i Sverige? den är lite billigare än den engelska versionen. var hittar du AES för 200-300$? jag såg på neostore att dem kostade runt 350 $ men men. jag hoppas att jag inte är all för jobbigt med mina (dumma) frågor. vilken AES rekommenderar ni att jag ska köpa?

MVH
 

Zayon

NEST Puppet
Joined
Mar 31, 2002
Posts
165
Det enda jag säger är att om man är rädd att enheten i fråga ska gå sönder så kommer med stor sannolikhet fem begagnade enheter ha mycket längre livslängd än en ny oanvänd.

Du kan använda en japansk enhet här i Sverige. Se bara till att fixa en så kallad Stepdown konverter annars blir det problem. Ebay eller forumet på denna sidan är de bästa ställena för att köpa en AES-enhet. Det svämmar över med Neo Geo AES för bra priser, t.o.m under $200 inte allt för sällan. Neostore har hemska priser men det positiva är att man kan handla av dem utan att riskera att bli blåst.
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Terry Bogard: Kan det vara så att du trodde att Neo Geo AES maskiner fortfarande fanns att köpa nya i nån affär med garantier kvar?
För det finns inte. De "nya" maskiner som finns att köpa eller som dyker upp är maskiner som stått i låda sen de producerades och därför är de så dyra. Samlarvärdes grej liksom.
Men du tänkte väll spela på din maskin och då finns det massor med maskiner att få tag i. Neostore säljer och även http://www.japangamesnow.com men det blir ju lite i frakt om du ska köpa den från utlandet. Så jag föreslår att du kollar på tradera tills det dyker upp nånting där eller kanske på www.arkadtorget.net deras sälj forum där.
 
Joined
Nov 3, 2004
Posts
11
tack för svaret grabbar! ja det blir nog en begagnad AES men om det blir japansk eller engelsk vet jag inte än, vad säger er erfarenhet grabbar? vilken har ni? jag har släktingar i USA som kommer till jul, så frakten blir nog inga problem. annars får jag väl pröjsa frakten :(

zayon: vad är en stepdown konverter? på http://www.japangamesnow.com står det att man behöver en "adapter" för att kunna lira en japansk AES i europa.

temjin: har du nån aning om vad man betalar, förutom frakten, om man beställer från USA? för jag antar att nåt måste man betala förutom själva priset på maskinvaran och frakten.

jo, en sak till, vad betyder dem olika serial nummer? tror att zanyon snackade nåt om det som tydde på vilket år dem hade blivit tillverkade. vilka ska man serial nummers ska man helsst hålla ett öga på?

MVH
 
Last edited:

Zayon

NEST Puppet
Joined
Mar 31, 2002
Posts
165
Zayon, Zanyon, bestäm dig snälla (och välj helst rätt x_X)

Så till svaren:

Köper du en japansk enhet slipper du censur, så det är väl aldrig fel. En strömomvandlare behöver du till både US och Japanska enheter. Annars ska det inte kräva något mer.

Antar att du snackar om tull när du pratar om kostnader utöver frakt och priset på själva konsolen. Om du bestämmer dig för att köpa en begagnad enhet ska du inte behöva vara skyldig att tulla så det bör inte bli några problem. Får du ändå tulla får du kontakta de ansvariga så slipper du säkert det. Jag har bara behövt tulla två ggr sammanlagt och jag har handlat saker många många ggr över internet. De varor jag fick tulla på var en iPod Mini (ny) och några soundtracks (också nya), annars har det aldrig behövts.

Angående serienummer på konsolen. Enligt vissa tester som gjorts har man kommit fram till att enheter med lågt serienummer (1 till ~80000) ska ha bästa uttaget för RGB, något som självklart är intressant för oss i Europa, så om jag vore du skulle jag satsa på en enhet med ett lägre serienummer. De med högre nummer har sämre RGB men bättre Composit, men eftersom RGB är bättre än Composit föreslår jag som sagt en med bättre RGB-möjligheter.
 

DaveGeorge

NEST Puppet
Joined
Sep 24, 2003
Posts
173
Jag kan rekommendera att köpa en AES av Hit-Japan på ebay. Mycket trevlig säljare som har bra priser och ärlig i utlåtande av kvalitet. Fast det är klart, ska du ändå få besök från usa kan det ju bli billigare.

När jag ändå håller på, de flesta nya spel har dessutom möjligheten att välja språk så köper du en japansk enhet kan du ändå spela t ex last blade på engelska, och som Zayon sa, du slipper censuren vilket gör att du får rött blod och skumpande bröst på t ex Mai i kof.

Om man tycker spelen till AES är dyra kan man alltid köpa sig en supergun med neo-geo modertkort. Det är en liten låda som gör att man kan spela arkadspel hemma på din tv (i fall du inte visste det), och du använder vanliga Neo-geo handkontroller/stickor att spela med. Jag gav runt 2200 för min supergun och neo-geo kortet så priset är ju ungefär det samma som en AES. Fördelen är att du istället köper MVS spelen (de som sitter i arkadmaskinerna), som är betydligt mycket billigare. Ta metal slug t ex för en AES version får du ge åtskilliga tusenlappar medans MVS versionen kostar knappt en 500kr. Visst kassetterna är inte lika snygga, men man kan köpa förvaringsboxar (shockboxar) och skriva ut omslag så det ser lika fint ut i hyllan som med AES kassetter :)
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Man kan ju även köpe en Phantom Converter till AES så kan man lira MVS spel på den. Även om några av de senaste spelen verkar ha några småproblem i phantomen.

Hmm..ja man kan göra mycket!:)

Köper en japansk maskin får man ju blod osv men även japanskt språk då som standard på spelen. De nyare spelen har ju språk option så det går att ändra men vissa äldre spel har inte den optionen så då får man leva med att spelet blir på japanska. Vilket kanske inte är så jobbigt då det inte är typ rollspel som dominerar på neon om man säger så!:P

Jag skulle köpt en mega moddad Neo Geo AES för dess samlar och estetiska värde. Sen en Phantom Converter för att kunna lira MVS liren.
Själv sitter jag på en omoddad (eller ja.. 60Hz modden har jag gjort själv:)) AES och saknar ännu så länge en Phantom. Men så fort ekonomin blir bättre slår jag till.
 
Joined
Nov 3, 2004
Posts
11
tack så mycket för er svar grabbar!

zayon ta inte illa upp, jag menar inget illa.

angående serial nummers så har dem 6 siffror hur vet jag om den är mellan 1-80000? kanske dum fråga men frågar man inte får man aldrig veta :glee: , angående strömförvandlaren så antar jag att den måste köpas i sverige, eller?

dave: ungefär från vilket år kan spelena räknas som "nya" spel? trodde SNK hade gått i konkurrs och inte tillverkade längre, men var kommer tex KOF 2003 ifrån? är det SNK som tillverkar den?


temjin: vad är en mega moddad Neo Geo AES ? så en sån på japangamesnow.com där priserna låg på 500$+..väldigt dyra.-

vad annat ska man tänka på när man köper ett Neo Geo?tacksam för svar!

TB

föresten, har nån av er sett fatal fury filmerna?(animed) jag har dem på datan så säg till om ni är intresserade av att se dem.
 

DaveGeorge

NEST Puppet
Joined
Sep 24, 2003
Posts
173
Jo det är sant. Men en phantom-1 kostar ungefär lika mycket som en supergun och en 1slot. Så har man inte redan en AES så är ju en supergun det mest ekonomiska alternativet. Fast går man efter estetik är det ju inget snack om saken. AESn är ju en av de snyggaste konsoler som gjorts.

Kommer nog även köpa mig en AES nån gång i framtiden, mest bara för att ha en i samlingen. Men det får bli när jag är fått min lärarexamen så jag får in lite pengar hehe :)

Terry Bogard: Nya spel, ja nu är jag ingen expert på området, men jag vet att Kof 96 (eller minns jag fel nu?), Twinkle Star Sprites och Real Bout har språkval så runt 96-97 skulle jag väl anta. Playmore har förövrigt köpt upp SNK så det är dem som spottat ut spel sen runt 2001 (om jag inte missminner mig).
 
Last edited:

DaveGeorge

NEST Puppet
Joined
Sep 24, 2003
Posts
173
Sorry, fel av mig Twinkle star sprites har inte språkval.... (tänkte på Dreamcast versionen)

jaja, spel från slutet av 90-talet ska ha språkval i alla fall. Last blade är ett i alla fall.
 

Zayon

NEST Puppet
Joined
Mar 31, 2002
Posts
165
Terry: Om det är sex siffror i serienumret är det väl pga att serienumret i fråga är 100.000+ och alltså inte inom 1-80000, konstigare än så är det inte.
 
Joined
Nov 3, 2004
Posts
11
grabbar jag har läst om att det finns "modifierade" neo geo konsoller, som den temjin nämde, jag tänkte på det och undrar om det var SNK som modifierade dem eller gjordes dem det i efterhands av privatpersoner? vilka olika typer av konsoller fanns tillgängliga när neo geo fanns att köpa?

Zayon: vad är RGB och vad kan göras om man har en konsoll med hög serienummer? jag har förstått att dem med lägre ska ha bäst RGB.

MVH TB
 
Last edited:

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Terry Bogard said:
grabbar jag har läst om att det finns "modifierade" neo geo konsoller, som den temjin nämde, jag tänkte på det och undrar om det var SNK som modifierade dem eller gjordes dem det i efterhands av privatpersoner? vilka olika typer av konsoller fanns tillgängliga när neo geo fanns att köpa?

Zayon: vad är RGB och vad kan göras om man har en konsoll med hög serienummer? jag har förstått att dem med lägre ska ha bäst RGB.

MVH TB

De moddade konsollerna är modifierade av privatpersoner. Det finns bara en sorts Neo Geo AES producerade av SNK. Den saknar en del moderna grejer såsom stereo uttag även om hörlurs uttaget ger stereo så den går ju bra att koppla till stereon vilket funkar bra tycker jag.
RGB är den bästa bildstandarden som vi använder här i Europa. Amerikanarna kör med sin sunkiga S-video men det är RGB mod du vill ha som bor i sverige.
Det där med lägre serie nr har de disskuterat en del här på forumet, verkar rätt jyttrigt att sätta sig in i. Har man högt serie nr på sin AES så finns det en chans att man då skulle få något sämre bild än de med lägre serie nr. Ja ..vad gör man? Gör en RGB mod iaf. Bilden lär blir jäkligt bra iaf. Jag vet inte vilka som gör RGB mod här på forumet men sök runt lite eller starta en tråd.
Nån av svenskarna här kanske som moddar?:)

Här verkar vara en sjysst RGB mod. http://www.neo-geo.com/forums/showthread.php?t=102025&highlight=RGB+mod
 
Last edited:
Joined
Nov 3, 2004
Posts
11
då finns det väl bara en sak att göra och det är att köpa en AES med lägre serienummer :glee: .
Jag har sett många japanska AES till bra priser på dem olika sidor som ni uppgav, men tydligen så ska man betala moms och tullavgift om man beställer från ett land utanför EU. jag ska ringa tullverket på måndag och få det bekräftat en gång för alla.

vilka sidor brukar ni köpa era Neo geo prylar ifrån? är det bara neostore, ebay och japangamesnow.com som gäller? har det gått bra med beställningar dvs fick ni slippa betala moms och tullavgift? ni kan PMa mig om ni inte vill ta upp det här på brädan.

MVH

PS: tack för din vänliga svar temjin.

Terry Bogard - en blivande Neo Geo freak :buttrock: , japp så ska det bli. i slutet av den här månaden slår jag till!
 

DaveGeorge

NEST Puppet
Joined
Sep 24, 2003
Posts
173
Eftersom det är begagnade grejor du handlar med "ska" du inte behöva betala moms, men vill det sig illa så... Oftast slipper paketen igenom om säljaren "skriver ner" värdet på varan i tulldeklarationen (under $30 så är det grönt). Japanerna skickar dessutom alla konsoler med EMS (expressfrakt med leverans till dörren), och det är ytterst sällan dem fastnar i tullen. Jag har köpt både en och två konsoler från utlandet utan några problem. Däremot ska du passa dig för att få grejor skickat via UPS, då det företaget har som policy att tulla alla varor. Det blir dyrt då :P

Själv handlar jag som sagt bara med MVS-kassetter, och dem köper jag antingen på arkadtorget.net, här på Neo-geo.com eller på ebay. Har inte så många kassetter ännu så jag har inte handlat så mycket, men mina erfarenheter har varit goda. Ett litet tips om du ska handla dyra AES kassetter, köper du av en privatperson på formuet, kolla upp så han har goda referenser, hör gärna med tidigare köpare. Det finns som är så tråkigt som att lägga ut en massa pengar bara för att bli blåst.

Lycka till, och välkommen till Neo-geons underbara värld :)
 
Last edited:

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Terry Bogard said:
då finns det väl bara en sak att göra och det är att köpa en AES med lägre serienummer :glee: .
Jag har sett många japanska AES till bra priser på dem olika sidor som ni uppgav, men tydligen så ska man betala moms och tullavgift om man beställer från ett land utanför EU. jag ska ringa tullverket på måndag och få det bekräftat en gång för alla.

vilka sidor brukar ni köpa era Neo geo prylar ifrån? är det bara neostore, ebay och japangamesnow.com som gäller? har det gått bra med beställningar dvs fick ni slippa betala moms och tullavgift? ni kan PMa mig om ni inte vill ta upp det här på brädan.

Jag har handlat 2 ggr från japangamesnow.com och killen som driver den affären är riktigt sjysst. Jag mailade honom och frågade om han kunde skriva ner värdet för att slippa bli trakasserad av tullen och han gjorde utan några somhelst problem. Han är dessutom medlem på detta forum. Jag fick dessutom paketet till dörren, så jäkla soft!:) Kan verkligen rekomendera japangamesnow.
Min konsoll köpte jag av en privatperson i sverige för att slippa dyra fraktkostnader eftersom den väger en del, även om bara spelen i sig inte är några lättviktare direkt. Alltså det finns maskiner att få tag på i sverige, var lite vaksam på tradera eller arkadtorget, eller släng upp en ny tråd och kolla om det är någon som har en maskin till salu i sverige.
 
Joined
Nov 3, 2004
Posts
11
tack för svaret temjin, jag kollar ständigt på tradera och arkadtorget. har även kolla dersa historik, det verkar om om det aldrig har funnits en neo geo konsoll i sverige för salu :crying: , men jag förstår, SNK slog aldig igenom här i sverige och det är inte många som äger en AES plus att dem flesta som gör det fixar dem från utlandet. det känns även som om tex japangamesnow är väldigt ärliga när det beskriver deras varor samt att dem har en mycket brett urval av olika spel och konsoler. att beställa en konsoll därifrån plus en spel samt en extra kontroll kommer väga en del. tror knappast att tullen går med att allt kostade för under 30USD. :mad: men som sagt, hoppas på släktingbesök till jul annars blir det att beställa, förhoppningsvis från japangamesnow.com

såg även att det fanna helt ok konsoller från UK på ebay.co.uk, vilket inebär tullfri handel (EU). vet ni några sidor som säljer neo-geo prylar från ett land inom EU?

MVH

TB
 

Temjin

B. Jenet's Firstmate
Joined
Feb 1, 2004
Posts
419
Terry Bogard said:
tack för svaret temjin, jag kollar ständigt på tradera och arkadtorget. har även kolla dersa historik, det verkar om om det aldrig har funnits en neo geo konsoll i sverige för salu :crying: , men jag förstår, SNK slog aldig igenom här i sverige och det är inte många som äger en AES plus att dem flesta som gör det fixar dem från utlandet. det känns även som om tex japangamesnow är väldigt ärliga när det beskriver deras varor samt att dem har en mycket brett urval av olika spel och konsoler. att beställa en konsoll därifrån plus en spel samt en extra kontroll kommer väga en del. tror knappast att tullen går med att allt kostade för under 30USD. :mad: men som sagt, hoppas på släktingbesök till jul annars blir det att beställa, förhoppningsvis från japangamesnow.com

såg även att det fanna helt ok konsoller från UK på ebay.co.uk, vilket inebär tullfri handel (EU). vet ni några sidor som säljer neo-geo prylar från ett land inom EU?

MVH

TB

Hmmm... Neo Geo AES konsoller har dykt upp flera gånger på tradera. Min kompis köpte sin därigenom tex. Just nu var det iof ett tag sen jag såg nån. Mest pocket just nu.
Hehe har du mycket plats och pengar föreslår jag att du åker och köper denna http://www.blocket.se/view/3642937.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
Det finns i Sverige, det kommer dyka upp ha lite tålamod eller som sagt be släktingarna köra hem den för frakten kommer svida från USA.
Varför skulle inte tullen tro att det kostade under 30 dollar? De är ju ett paket och det är säljaren som skriver värdet på. Tror inte tullen är så jäkla misstänksamma. Såg ett inslag om det där förut, det var 1 tant och hennes hund som jobbade med att kolla upp sånt.
Har hittat nån engelsk butik som sålde neo prylar när jag sökte runt lite på google nångång tror jag men deras priser var helt värdelösa. Japangamesnow har bäst priser vad jag kan se + att man riskerar inte att bli lurad. Ryan som driver den är 100% ärlig.
 
Top