En svensk tråd

DaveGeorge

NEST Puppet
Joined
Sep 24, 2003
Posts
173
Vad roligt att denna tråden fortfarande lever (om än med konstgjord andning). :)

Jag var själv inne på att köpa en magic key nu i sommar, då det gått lite stiltje i aes-inköpen för mig (och priserna har ju ökat markant de senaste åren). Men istället "råkade" jag köpa en cdz, något jag suktat efter sen det begav sig i mitten på 90-talet, laddningstider till trots.
 

yang

n00b
Joined
Jul 25, 2016
Posts
4
Hej hej!
Hade en g蚣g en AES vèˆ￾digt tidigt, p den tiden NK i stockholm hade neo geo dèˆ￾ man stod o drè‡♥glade. Och p en spelbutik p Ringvè‡♥en kunde man k?a beg spel.
Spelade otaliga timmar Baseball stars 2 med kompisarna, vilket spel allts? Och Fatal Fury 1, Top players golf, vilka tider...
Funderar att det vore kul komma tillbaka o skaffa en neo geo igen.
Vad rekommenderas nuf?tiden? aes - cd? europeisk - japanskt? hur mycket ungefèˆ￾ ska man ge?
TAcksam f? alla tips, èˆ￾ helt okunnig om vad som gèˆ￾ler nu :)
 

Rocko

Galford's Armourer
Joined
Feb 7, 2010
Posts
466
Vill du samla originalspel, eller duger det med multicart? Spel till AES 舐 ofta bra mycket dyrare 舅 MVS, kan vara v舐t att t舅ka p? Att emulera 舐 ocks n虍ot som en del tycker duger fullgott.
 

yang

n00b
Joined
Jul 25, 2016
Posts
4
Hallå!
Jag är lite nördig och vill ha original grejorna :) Inte för att samla utan för att spela med rätta "originalkänslan" så att säga.
Så det står mellan aes och cd. Och sedan är frågan japansk eller europeisk? Vad är för- och nackdelarna?
 

yang

n00b
Joined
Jul 25, 2016
Posts
4
Har jag fattat rätt att både aes och cd var regionfria från fabriken? så att japanska och europeiska spel fungerar i vilken maskin som helst från alla regioner?
 

Rocko

Galford's Armourer
Joined
Feb 7, 2010
Posts
466
Kan inte rekommendera CD. Spelen till AES är ofta mycket dyrare än MVS, därför köpte jag en Omega CMVS i stället. Beror på hur mycket pengar du har. :)
 

bello

Crossed Swords Squire
10 Year Member
Joined
Oct 21, 2009
Posts
191
Har jag fattat rätt att både aes och cd var regionfria från fabriken? så att japanska och europeiska spel fungerar i vilken maskin som helst från alla regioner?

Stämmer bra det!
 

bello

Crossed Swords Squire
10 Year Member
Joined
Oct 21, 2009
Posts
191
Hallå!
Jag är lite nördig och vill ha original grejorna :) Inte för att samla utan för att spela med rätta "originalkänslan" så att säga.
Så det står mellan aes och cd. Och sedan är frågan japansk eller europeisk? Vad är för- och nackdelarna?

Samma här,jag är för original känslan,Samlar själv på både japanska och amerikanska AES spel!
 

Gorka

Borca,
20 Year Member
Joined
Oct 29, 2001
Posts
508
Jo men mest av ohejdad vana. Serade mitt kabinett för några månader sen, men spelar jag neogeo blir det mest roms.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Serade? :)
Har dammat av mitt neo nu efter några år... ser att NeoSD verkar va den senaste heta grejen. Får jag tag på en sån blir det roms för mig också.
 

Gorka

Borca,
20 Year Member
Joined
Oct 29, 2001
Posts
508
*Servade* Min fru tycker att det är en kul retropryl så den är godkänd som enda skärmen i vardagsrummet. Sexåriga dottern och hennes kompisar ger den mest uppmärksamhet vilket känns rätt gulligt. Och till skillnad från min hemkonsoll som ligger trygg på vinden tills ungarna flyttat hemifrån är kabinettet byggt för att tåla heligt mycket stryk.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
nice. Nån gång skulle jag vilja ha en röd klassisk mvs kabinett. Jag har en pvm som jag stökar undan från vardagsrummet när tjejen tröttnat...
Varför roms om du har en kabinett?
 

Gorka

Borca,
20 Year Member
Joined
Oct 29, 2001
Posts
508
De flesta Svenska kabinetten som inte var 'candy' varianten var tillverkade av ett brittiskt företag som heter electrocoin. Du kan googla dem, de var oftast gröna. Jag gillar varken stickorna eller knapparna samtidigt som jag är mån om att hålla kabinettet fräscht & i original. Sen är jag lat. Romsen ger fler valmöjligheter än att gå till förrådet för att byta kassetter när jag tröttnar på de 6 jag har i. I ärlighetens namn hade nog ett retropie kabinett varit bättre för mig. När ungarna är utflugna sen kan jag bara plocka fram min hemkonsol och phantomkonvertern.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Jaha se där, kände jag inte till... kanske var en sån man spelade på i videobutiken för 25 år sen. tror dock att det va en röd likt de i usa men kan helt klart minnas fel.
istället för retropie kan du ju skaffa en neosd till mvs, då kör du ju åtminstone på originalhårdvara. de e ju iofs rätt mycket dyrare dock.
konverter å hemkonsol funkar ju, det är ju så jag spelar men det beror ju snarare på platsbrist. kör ofta ett spel ett tag så det gör inget att det är lite meckigt att byta.
är det happ-knappar du kör med? om kontakterna inte är lödda skulle jag byta till sanwa å spara de gamla till den dan man vill återställa den.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Tjusig :cool:
Intressant att layouten av knapparna är annorlunda för spelare 2, hen får stå lite på sniskan :)
Idag är ju emulatorer i princip perfekta så det är ju inget argument längre. Känns bara roligare med original helt enkelt.
Vilka 6 spel har du istoppade å redo då?
 

Gorka

Borca,
20 Year Member
Joined
Oct 29, 2001
Posts
508
Tjusig :cool:
Intressant att layouten av knapparna är annorlunda för spelare 2, hen får stå lite på sniskan :)
Idag är ju emulatorer i princip perfekta så det är ju inget argument längre. Känns bara roligare med original helt enkelt.
Vilka 6 spel har du istoppade å redo då?

Inget som märks. MOTW, Metal slug, Turf masters, Last blade 2, Puzzle bobble och Over the top.
 

Leback

Stakes Winner
Joined
Apr 27, 2017
Posts
98
Tjena! Är inne och kikar lite då och då. Har en AES som jag spelar regelbundet på och står på kö för en JNX CMVS. Skulle också vilja ha en kabb men har inte plats i dagsläget. När jag och tjejen skaffar hus så småningom blir det definitivt en.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Tja! Nice, hade ingen aning om att det var kö för dom, hur lång leveranstid är det? Jag kör mina MVS-spel med en Daedalus konverterare men spelen kraschar rätt ofta. Funkar utmärkt när jag spelar AES. Ska se om jag kan hitta en bättre strömadapter med mer ampere om det nu är det som är felet.
 

Leback

Stakes Winner
Joined
Apr 27, 2017
Posts
98
Tror det är +1 år minst, just nu kan man inte ens ställa sig i kö. Jag står ganska långt fram i kön men han kör det som ett sidoprojekt så vet inte riktigt när det är dags. Men jag har ju AES:en så det är ingen panik. Har köpt på mig lite MVS:er sedan jag ställde mig i kö förra sommaren, marknaden för AES är ju rätt spårad just nu...
Har för mig att jag också hört att konverterarna kan vara ganska strömkrävande? Vilka spel kör du för tillfället?
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Jo det brukar ju va så när det är just av privatpersoner som gör det vid sidan om.
Just nu spelar jag Pulstar, har haft det i samlingen ett bra tag men har aldrig haft orken att lära mig det (riktigt jäkla svårt spel). Tog mod till mig att öppna kassetten i förra veckan, inget skadades å kretskorten är original. jävligt skönt :D Annars har jag nyss upptäckt en spelkategori som jag tidigare inte spelat typ Zupapa å Nightmare in the Dark.
själv då, vad spelar du?
 
Top